Sunday, August 10, 2008

SEKADAR CORETAN RINGKAS

Saya akhirnya memaksa diri menulis bagi memenuhi ruang kekosongan dalam blog yang sudah lama tidak terisi. Mungkin ramai juga yang akan mengkritik, dan saya sendiri pun tidak berani malah berasa menyampah untuk membuka blog saya yang saya anggap tiada nilai intelektual yang tinggi.

Saya baru sahaja selesai berprogram dengan Gamis N9, agak menarik program sebentar tadi. Mungkin saya boleh berkongsi bentuk program yang kami konseptualkan dan kenapa saya bertindak sebegitu. Walhal sebenarnya apa yang saya lakukan fi N9 lebih kurang sama dengan apa yang lakukan di tempat lain bagi fasa pertama ziarah kami supaya kami dapat selaraskan semua pemikiran dan bentuk berfikir kalangan ahli Gamis seluruh Malaysia. Untuk fasa kedua, saya berkira-kira untuk menukar bentuk program kepada bentuk yang lebih berkualiti dan pasti menyajikan satu bentuk yang lebih berlainan dan menyeronokkan. Tuntasnya, asak, gasak, dan lasak.

Saudara saya Kusyairi meminta peserta muslimin untuk menulis 200 kekuatan ahli gerakan Islam kampus manakala muslimat menulis 200 kelemahan dalam masa hanya tujuh minit. Persoalannya, kenapa tujuh minit? Saya sengaja menggesa dalam masa tujuh minit berdasarkan beberapa sebab merangkumi:

1- Saya ingin melihat siapa kalangan mereka yang akan bertindak sebagai ketua meskipun tidak dilantik sebagai ketua. Orang yang hebat adalah orang yang mampu menjadi ketua meskipun mereka bukanlah ketua dan sekiranya mereka dilantik sebagai ketua, mereka tidak pernah berasa takabbur malah berasa sangat tawadhu’.
2- Saya mahu menyahkan sikap bercakap lebih tapi betindak kurang. Dalam masa yang begitu singkat, maka sangat mustahil bagi mereka untuk berbincang terlebih dahulu sebaliknya mereka hanya perlu betindak dengan pantas dan tangkas. Dalam hal ini, saya boleh memuji sahabat-sahabat Gamis N9 yang ternyata tangkas dan pantas bertindak. Tahniah buat kalian.
3- Ahli jamaah mesti dibiasakan dengan menulis dengan cepat. Bukan sekadar menulis pantas, malah menaip dan membaca dengan pantas. Maka saya mencadangkan supaya skill penulisan pantas perlu diterapkan kalangan ahli jamaah. Saya sendiri pernah menyiapkan satu test dalam masa tidak sampai 10 minit sedangkan orang lain memerlukan masa paling cepat setengah jam. Belum lagi kertas test habis diedarkan, saya sudah menghantar kertas jawapan. Menulis pantas memerlukan pemfokusan yang tinggi. Maka sebenarnya saya ingin melatih mereka bukan sahaja pantas menulis malah mempunyai pemfokusan yang tinggi.

Cukuplah untuk ruangan pertama saya berkongsi satu modul. Apa, ingin dengar lagi. Haa, mana boleh. Kalau nak, sila hubungi SU saya saudara Syaari 0136280186, insya Allah, kita sudi berkongsi modul dalam bentuk berprogram bersama kami. Sekian, babai…

No comments: