Tuesday, July 1, 2008

Abang Faka'



Saya hampir menangis mendengar cerita abang faka’. Sudah hampir tiga tahun gaji beliau sebagai pensyarah telah dibekukan, gara-gara mengambil langkah untuk bertanding sebagai calon tajaan Parti Mahasiswa Negara (PMN). Kalau nak marahkan beliau, janganlah sampai begitu. Tak kesian ke diorang kepada abang faka’ sehingga sedemikian rupa beliau dianiaya.

Abang Faka’ sememangnya melakukan Harakiri atau terjunan kamikaze apabila memutuskan untuk bertanding menentang PM Malaysia dalam PRU ke -12 baru-baru ini. Beliau sudah bersedia untuk menerima sebarang kritikan dan feed-back yang negatif hasil tindakan berani beliau. Tindakan beliau patut dipuji dan sepatutnya saya berasa malu diri.

Apa sangat kisah hidup saya jika dibandingkan dengan pengorbanan beliau. Apalah saya jika dibandingkan dengan jasa beliau. Keberanian, kesungguhan dan komitmen beliau ternyata banyak meransang saya untuk terus melangkah dengan lebih berani dalam dunia gerakan Islam ini.

Ustaz Hisomuddin demikian juga. Apa yang termampu saya luahkan ialah, teruskan perjuangan kalian, saya akan tetap bersama idealism kalian. Namun ingin juga saya nyatakan, saya juga ada langkah tersendiri dalam hidup ini, dan saya mesti menentukannya dengan keberanian ijtihad saya.

No comments: