Monday, August 18, 2008

TAZKIRAH SUBUH

Assalamu ‘alaikum warahmatullah…

Selamat pagi buat semua. Semoga semua ceria. Ya, buat yang membaca blog saya ni, jika anda membacanya di waktu petang ataupun malam, maka saya ucapkan selamat petang dan selamat malam. Adapun saya menulis selamat pagi di atas kerana saya menulis blog ini di waktu pagi.

Hari ni kita nak ungkap sedikit rahsia solat yang terkandung dalam takbir dan takbiratul ihram sahaja. Kenapa kita perlu mengangkat tangan semasa takbir permulaan? Bagaimana cara mengangkat tangan dan bagaimana pula kedudukan jari-jemari? Apa pula lafaz takbir? Kesemuanya ada rahsia tersendiri yang harus kita ungkap dengan kebijaksanaan kita yang semestinya wajib dipandu dengan tuntutan wahyu yang mulia.

Bila kita sebut perkara ini, saya teringat satu kisah yang berkaitan dengan al-Syafei yang menyatakan bahawa beliau memulakan solat dengan tiga perkara, dua fardhu dan satu sunat. Apa dua fardhu tersebut dan apa pula satu sunat? Dua fardhu adalah niat dan takbiratul ihram manakala sunat pula adalah mengangkat tangan. Benda sunat ni beza dengan benda mubah, atau harus. Sunat kalau dibuat dapat pahala tetapi jika ditinggal kita akan rugi. Silap kalau kita kata tidak mengapa meninggalkan perkara sunat, kerana perkara sunat perkara yang baik, maka jika ditinggalkan maka rugi. Begitu juga makruh, dibuat kita rugi. Harus pula, jika dibuat tidak mengapa, tidak buat pun tidak mengapa.

Persoalan pertama ialah, mana satu dahulu? Angkat tangan dulu ke, takbir dulu? Ini barang penting. Mungkin ada ulama kata angkat tangan dulu, tidak kurang juga ulama kata serentak. Tidak kishalah sama ada angkat tangan dulu ke atau dibuat serentak, kedua-dua ada hujjah dan kemungkinan nabi melakukan kedua-duanya sekali sebagai satu rahmat. Al-Bukhari berpendangan angkat tangan dahulu, kemudian diucapkan takbir. Angkat tangan ni, apa tujuannya. Nah, yang kita duk sibuk angkat tangan selama ni, apa tujuannya? Ke kita saja-saja angkat? Suka tengok orang angkat tangan, maka kita pun, angkatlah, nampak comel sikit.

Al-Bukhari kata, angkat tangan ni nak menghapuskan rasa takabbur yang bersarang dalam diri kita. Takabbur ni barang busuk. Kalau kita lalu tepi longkaang yang penuh dengan sampah, siap ada lalat, benda-benda yang berlendir, ha, tu barang takabbur. Barang takabbur ni barang busuk lagi mual. Kita hidu, nak muntah. Kita tengok, sakit hati. Kita dengar, rasa muak. Cuba kita masuk tandas yang ada najis, maka kita tengok, nak muntah, hidu pun begitu. Barang yang menyebabkan kita nak muntah tu, takabbur namanya.

Siapa kita nak tunjuk hebat depan Allah. Sekali Allah jentik kita, sudah kita. Mung kalau takabbur, mung buat bumi sendiri. Ha, kamu takabbur lah di bumi kamu tu. Mung kalau nak takabbur, mung makan nasi hak mung buat sendiri. Ha, kalau mung boleh buat macam tu, kamu nak sombong pun takpe. Mung kalau nak takabbur, pastu nanti malaikat maut nak cabut nyawa, mung minta tempoh sikit masa lagi, nah, nak takabbur banyak mana pun boleh. Takpun masa takabbur, jangan tunjuk pada Allah. Sorok sikit supaya Allah tak tahu bahawa kamu takabbur. Tidak pun, masa malaikat Zabaniah nak tarik kamu masuk neraka, mung terajang dia, pastu mung lari ke syurga. Nah, kalau kamu boleh buat macam tu, nak sombong ke, nak buat benda jahat ke, nak buat apa-apa ke, buatlah.

Tapi boleh ke? Tu persoalannya. Takabbur ni lah yang menyebabkan Iblis yang takut kepada Allah diusir keluar dari syurga. Amal banyak mana pun akalu takabbur, neraka jugak. Jadi presiden tapi takabbur, taknak buat kerja-kerja bawah, orang nak tegur pun tak layan, masuk neraka juga. Jadi barang takabbur ni, warisan syaitan, Iblis. Kalau kamu takabbur, kamu ni adik-beradik Iblis. Dah kalau membazir pun dipanggil sedara Iblis, maka takabbur lagi-lagila. Kenapa kita nak takabbur sangat. Bukan kita boleh menembusi bumi dan langit pun. Kalau kita boleh tembus bumi dan langit, logic juga kalau kita nak takabbur.

Jadi angkat tangan ni nak hapuskan takabbur. Nyah jauh-jauh wahai rasa sombong, aku ni hamba Allah. Hamba ni, orang yang bila tuan dia suruh buat apa, maka dia buat. Macam keldai. Bagila dan letaklah barang banyak manapun ke belakang badan dia, dia pikul. Maka hamba ni jenis keldai. Kita lah, sape lagi. Kita ni lebih kurang macam keldai, letak berat mana pun, kita pikul. Tuhan suruh buat apa saja, kita buat. Kalau takbuat, kena bakar, kalau buat pun, belum tentu masuk syurgs.

Bila kita nak masuk solat, ni tempat orang hina nak jumpa Tuhan dia. Allah tak suka orang yang ada perasaan angkuh, rasa hebat. Allah nak orang yang tawadhu’ dan merendah diri. Jadi, kita setelah angkat tangan sampai ke paras telinga, atau setara dengan bahu, maka kita sertakan dengan ucapan ALLAHU AKBAR. Ni je ucapan yang boleh dilafazkan. Nak sebut Allahu al-Rahman, Allahu al-Razaq, tak boleh kecuali menurut Abu Hanifah. Tapi tu Abu Hanifah seorang sahaja yang berpandangan demikian. Maka pandangan jumhur ulama adalah, hanya ucapan takbir yang diterima. Maksudnya ialah, Allah Maha Besar, maka hasil kefahaman kita ialah, bila Allah Maha Besar, maka kita ni kecil sangat-sangat. Kecil ilmu, kecil akhlak, kecil wibawa, kecil pemikiran, kecil kekuatan, kecil keupayaan. Ulama yang jadi tempat rujuk manusia, bila masuk tempat solat, maka ilmu mereka pun, kecil je. Ambil jari letak di laut, mana-mana air yang terlekat di jari, tu lah ilmu kita. Manakala laut yang luas mendalam tu, adalah ilmu Allah.

Pemimpin yang menaungi jutaan manusia, maka di hadapan Allah, dia hamba je. Tak lebih dari tu. Tak semesti jadi Presiden Gamis, maka masuk syurga. Tengok-tengok, hak jadi presiden Gamis, 10 orang dah calon neraka na’uzubillah,minta-minta dijauhkan. Orang yang gagah perkasa, di depan Allah macam kita ikan bilis, tiada apa-apa kehebatan pun. Semua kekuatan adalah milik Allah yang Maha Berkuasa.

Maka bila sebut Allahu Akbar iaitu Allah Maha Besar, maka nyahlah segala keangkuhan, pergilah segala sikap Iblis yang dibenci ni. Hurm…cara kita angkat tangan, ialah jangan dirapatkan jari jemari kita, dan jangan dibuka luas sangat. Kita buka sikit, biar lenang tidak kaku. Apa tandanya? Tandanya ialah kepasrahan kepada Allah. Jadi maksudnya ialah, bila masuk nak solat, kita serah diri sepenuhnya kepada Allah. Khaa’if, jadilah orang yang takut amalan tidak akan diterima oleh Allah. Raaji’, jadilah orang yang mengharapkan amalan diterima oleh Allah. Muhib, jadilah orang yang cinta kepda solat.

Kalau Allah nak cabut nyawa kita dalam solat, terpulang kepada Allah dan itulah yang ramai orang nak. Ada orang, nak mati dalam solat, maka ni cara jenis mati orang mulia, seperti Umar. Umar walaupun tidak mati dalam solat, tapi dia ditikam semasa solat. Ada orang nak mati masa baca al-Quran, maka ni mati jenis Usman. Ada orang nak mati selepas tunaikan solat, maka ni mati jenis Ali. Ada orang nak mati kerana kena racun oleh musuh akibat kuat bawa Islam, maka ni mati jenis Umar Abdul Aziz. Semua ni jenis mati orang mulia. Mati masa perang, ni mati Khalid. Mati kena tembak, mati al-Banna. Kalau saya ditanya nak mati dalam keadaan macam mana, saya kata saya nak mati kerana ditembak oleh musuh Islam yang takurkan saya. Allahumma Amien, tolonglah kabulkan doa hamba-Mu yang tiada pilihan ini selain menurut kehendak-Mu ya Allah.

Terserah kepada Allah segalanya, yang penting kita usaha. Inilah maksud daripada cara kita susun jari-jemari kita. Bukannya rapat kaku, bukan juga dibuka keterlaluan, tetapi dibuka sikit, tidak keras menandakan tanda kepasrahan kita kepada Allah.

Sekadar tu dulu tazkirah subuh kita. Insya Allah, kita sambung lagi pada masa akan datang. Siapa-siapa yang nak hubungi saya, boleh hubungi di talian 0132968703, atau email saya dzulkhairimnoor@yahoo.com.

5 comments:

Ede said...

"Mati masa perang, ni mati Khalid."

Nak tanya sikit, ni Kalid Al Walid ke? Bkn ke Khalid mati di atas katil, dan bukan sewaktu berperang?

Slm.

NurSyahadah said...

salam ukhuwahfillah...

Dalam kerendahan diri ada ketinggian iman. Mudah2n Allah memakbulkan doa ustz utk mati syahid di jalanNya.

Syukran bagi tazkirah terisi juga.
senang2 jom lawat, syahadah86.blogspot.com.
GAMIS BORNEO.

BaYu said...

TAzkirah Subuh yang amat mematangkan!!!

fotorosa said...

Salam ustaz, sy mohon nk pnjam kata2 ustza dlm tazkirah ini utk sy sampaikan pada kawan dlm tazkirah subuh nnt ya?

fotorosa said...
This comment has been removed by the author.